Blog

Een communicatieplan opstellen

04 februari 2016

Een communicatieplan is het fundament voor alle communicatie uitingen van een bedrijf. Een communicatieplan is nooit hetzelfde, zoals ook elk bedrijf verschillend is. Wel zijn er een aantal vaste onderdelen te onderscheiden in elk plan.

Een communicatieplan omvat doorgaans de volgende onderdelen:

  • Inleiding;
  • Analyse van de huidige situatie;
  • Omschrijving van de gewenste situatie;
  • Doelgroepen;
  • Boodschap;
  • Communicatiestrategie;
  • Communicatiemiddelen;
  • Planning;
  • Begroting;
  • Evaluatie.


Voor het opstellen van een communicatieplan moet u de volgende fases doorlopen:
1. Verzamel en analyseer alle aanwezige informatie;
2. Bedenk waar u nu staat en waar u met uw bedrijf naartoe wilt;
3. Stel vast welke doelgroepen u wilt aanspreken;
4. Bepaal welke boodschap u met uw bedrijf wilt overbrengen;
5. Bepaal de strategie die het beste bij de situatie, doelgroepen en boodschap past;
6. Onderzoek welke communicatiemiddelen het beste bij de situatie passen. Vaak is een mix van online en offline middelen het meest effectief om uw doel(en) te bereiken;
7. Maak een planning en begroting waarmee u overzicht bewaart en duidelijke, gestructureerde keuzes kunt maken;
8. Evalueer het plan (na een bepaalde periode) en bepaal of u nog steeds de goede kant op gaat. Bekijk ook of alles past binnen uw budget en planning.

Hulp nodig bij het opstellen van een communicatieplan?
Wilt u een communicatieplan opstellen maar weet u niet waar u moet beginnen? Wij helpen u graag.