Blog

Welk lettertype past bij uw bedrijf?

29 juli 2016

De keuze voor een lettertype is heel bepalend voor de uitstraling van uw bedrijf. Voordat u hier een keuze in maakt, is het belangrijk na te denken over:

  • De branche waarin u actief bent;
  • De doelgroep die u aan wilt spreken; 
  • De uitstraling die u wilt creëren. 


Branche

Elke branche is anders en de manier waarop er gecommuniceerd wordt vanuit een branche is vaak overkoepelend voor die branche. Zo zie je zelden tot nooit bedrijven binnen de bouw die een roze logo hebben en is blauw een veelvoorkomende kleur voor bedrijven binnen de financiele dienstverlening. Maar hoe zit het dan met lettertypes? Zit hier ook een bepaalde lijn in? 

Bedrijven gaan vaak uit van wat gepast is binnen de branche waarin zij actief zijn. Niet alleen om een duidelijk beeld te scheppen maar ook om te voorkomen dat klanten afhaken of uberhaupt geen zaken willen doen. Een logo en lettertype hebben meer invloed dan u misschien zou denken. Wij adviseren daarom zeker tijd en energie te steken in de keuze voor een lettertype voor uw uitingen. 

Doelgroep
Bent u actief binnen de particuliere of de zakelijke markt? Producten en diensten die door particulieren worden afgenomen hebben vaak een andere insteek dan klanten binnen de zakelijke markt. Ga zelf maar eens na hoe u kijkt naar een bedrijf waar u koopt als consument of als bedrijf. Naast het verschil tussen de particuliere en zakelijke klant zijn er natuurlijk nog veel meer verschillen waarmee u uw doelgroep kunt specificeren. Als uw doelgroep bestaat uit bedrijven kunt u rekening houden met het product of de dienst die u aanbiedt, de regio die u bereikt, het koopgedrag van uw klanten en allerlei andere factoren. Bedient u de particuliere markt, dan kunt u uw doelgroep omschrijven aan de hand van geslacht, leeftijd, woonplaats en andere persoonsgebonden kenmerken. 

Uitstraling
Nu vraagt u zich misschien af wat bovenstaande factoren te maken hebben met de keuze voor een lettertype. Dat zit ‘m in het feit dat een merk een consistente uitstraling moet hebben. De uitstraling komt terug in alle marketing- en communicatie gerelateerde activiteiten. Een lettertype wordt niet alleen gebruikt voor een logo maar ook voor visitekaartjes, brochures, social media uitingen en ga zo maar door. Uw doelgroep moet hierdoor aangesproken worden en dan is het noodzakelijk dat het complete plaatje klopt.

Een logo en lettertype gaan over het algemeen jaren mee. Ga daarom uit van bovenstaande factoren bij de keuze voor een lettertype. Laat uw gevoel spreken want dat blijft het allerbelangrijkste, als het voor uw gevoel klopt dan is het goed.