Blog

Waar moet een goed logo aan voldoen?

02 mei 2016

Heeft u een logo nodig voor uw bedrijf? Of wilt u uw oude logo opfrissen en uw bedrijf een nieuwe uitstraling geven? Houd dan rekening met de volgende 5 basisprincipes van een goed logo. 

Een goed logo is: 

#01: Gebaseerd op het bedrijf 
Wij vinden het belangrijk dat er een verhaal achter het logo zit. Een verhaal dat aansluit op de kernwaarden, producten en diensten van het bedrijf. Een logo is niet zomaar een grappig plaatje, het is één van de eerste dingen die je ziet van een bedrijf. De basis van het bedrijf moet tot uiting komen in het logo.

#02: Geschikt voor de branche
Een logo kan heel mooi zijn maar totaal niet passen bij het bedrijf en de branche. Kleurgebruik en de keuze voor een lettertype zijn hier heel bepalend voor. Beide elementen kunnen een hele andere indruk wekken dan de indruk die u met uw bedrijf wilt achterlaten.

#03: Onderscheidend
Hoewel we het belangrijk vinden dat een logo past bij het bedrijf en de branche, is het ook belangrijk om onderscheidend te zijn ten opzichte van andere bedrijven binnen de branche. Heeft iedereen binnen de branche een blauw logo, dan is het zeker de moeite waard om te kijken hoe uw bedrijf hierin onderscheidend kan zijn. Zorg er wel voor dat uw keuze past bij uw bedrijf en de waarden van uw bedrijf. Wanneer concurrenten allemaal voor blauw kiezen is dat niet voor niets, roze lijkt dan geen logische keuze.

#04: Herkenbaar
De herkenbaarheid van een logo komt terug in de eenvoud en originaliteit. Het logo moet simpel zijn, maar tegelijkertijd speciaal en de moeite waard om te bekijken. Lastig te realiseren maar zeker niet onmogelijk.

#05: Geschikt voor online en offline uitingen
Een logo kan nog zo mooi zijn, het moet wel geschikt zijn voor de online en offline uitingen van uw bedrijf. Sommige elementen zijn heel bepalend voor een website of webshop en andere elementen weer voor het drukwerk. Laat deze elementen goed controleren voordat u een logo ontwerp goedkeurt.